Desenvolupament de la revista – Dimensió ètica de la professió

Ja he començat a interactuar amb l’alumnat i a corregir tasques. He detectat que molts estudiants fan un ús inadequat de la IA per a completar les seves activitats, copiant i enganxant textos sencers sense contrastar informació ni revisar errors ortogràfics o gramaticals. Aquesta pràctica m’ha estat fent pensar, ja que considero que no estan utilitzant la IA com caldria i alhora, podem experimentar, encara més, una degradació de la qualitat educativa. Per tant, com a docents, que hauríem de fer per aplicar els principis ètics que haurien de guiar tant l’aprenentatge com la docència?

L’ús de la IA en l’àmbit educatiu no és intrínsecament negatiu, però la forma en què és emprada ha d’estar alineada amb principis ètics sòlids. Kant, en “La crítica de la raó pura”, afirma que la moralitat ha de basar-se en principis universals, independentment de les conseqüències immediates. Considero que aquesta idea és crucial per als docents, que han d’abordar la problemàtica de la IA de manera que fomenti l’aprenentatge significatiu i el pensament crític, en lloc de permetre una dependència acrítica d’aquests tipus d’eines tecnològiques.

En la meva experiència, aquesta detecció de l’ús inadequat de la IA m’ha animat a fer una investigació pel meu TFM i a adoptar un enfocament proactiu. A més de guiar els meus estudiants a utilitzar la IA de manera ètica, també els animo a desenvolupar les habilitats necessàries per avaluar críticament la informació que reben. John Dewey, en la seva visió de l’educació com a procés social, destaca la importància de l’aprenentatge pràctic i interactiu, i aquesta és una via per fomentar l’ús responsable de la tecnologia.

Comparteixo amb vosaltres un vídeo que m’ha semblat interessant per aquells docents que vulguin conèixer aquest tipus d’eines.

Entrada similar