Fase final – Dimensió ètica de la professió

L’ètica del docent és fonamental en l’àmbit educatiu, ja que influeix en la formació de les noves generacions a nivell acadèmic i envers la societat. Per aquesta última reflexió de la dimensió ètica de la professió, em baso en Paulo Freire i la seva obra “Pedagogia de l’Oprimit,” que proporciona diferents perspectives sobre l’ètica educativa, destacant la responsabilitat del docent en el desenvolupament holístic de l’estudiant.

Freire sostenia que l’educació ha de ser un procés alliberador, on l’estudiantat és reconegut com a individu amb pensament crític i veu pròpia. Aquesta visió implica que els docents hem de tractar cada estudiant amb dignitat i respecte, fomentant un ambient d’aprenentatge inclusiu i segur. Això permet als i les estudiants desenvolupar la seva capacitat crítica, contribuint a una comprensió més profunda dels problemes socials i la seva posició en la societat.

També subratllava la importància del diàleg en l’educació, veient-lo com una via per a la participació activa dels nois i noies en el seu aprenentatge. El professorat té la responsabilitat d’afavorir aquest diàleg per  desenvolupar les seves habilitats comunicatives i conèixer les seves opinions i perspectives, afavorint així una formació crítica i reflexiva.

La coherència entre les paraules i les accions del docent és essencial per reforçar la confiança dels estudiants en el procés educatiu i en la societat en general. Freire destacava que la integritat del docent actua com a model a seguir per als estudiants, influint la seva percepció sobre el comportament ètic. Això implica que els docents han de mantenir-se coherents en la seva conducta, tant dins com fora de l’aula, transmetent així una imatge d’integritat i responsabilitat.

Per acabar, Freire també posava èmfasi en la idea de l’educació com a procés alliberador, on l’estudiantat no és receptor passiu de coneixement, sinó participant actiu en el seu propi desenvolupament. Per tant, ens requereix (als docents) adoptar una actitud pedagògica basada en la col·laboració i el respecte mutu, ajudant els i les estudiants a desenvolupar la seva veu i prendre un paper actiu en la societat.

Adjunto un vídeo sobre a la pedagogia de Paulo Freire:

Entrada similar